Home Fitness Versterk je core met ‘planken’

Versterk je core met ‘planken’

door Simone
266 views
Versterk je core met planken

Wat is je core?

Je core is het middengedeelte van je lichaam. Je romp waaronder je buik, rug, heup en bilspieren vallen. Het gedeelte van je lichaam wat zorgt voor kracht en stabiliteit. Core is natuurlijk een Engels woord, maar wordt ook in Nederland veel gebruikt als het gaat over training.

Een sterke core is belangrijk voor het voorkomen van blessures, het verbeteren van je sportprestaties en een betere lichaamshouding. Het is natuurlijk leuk om grote biceps te hebben, maar het is veel belangrijker om een sterke core te hebben. Zeker met onze huidige maatschappij waarbij we veel achter de computer hangen en op de bank netflixen.

Nog niet zo heel erg lang geleden was het doen van eindeloze hoeveelheden buikspieroefeningen in de vorm van crunches, dé manier om je core te verbeteren.

Tegenwoordig wordt de plank of planking, hiervoor meer en vaker gebruikt. Waarom deze verandering? Het doen van situps kan zwaar zijn voor je rug. Je ligt op de grond en je ruggegraat wordt tegen de grond gedrukt.

Even voor mij persoonlijk gesproken: ik krijg altijd last van mijn nek als ik situps doe. Ik kan de spieren in mijn nek eenvoudigweg niet uitschakelen.

Er zijn maar weinig oefeningen die zo effectief zijn als de plank. Behalve dat het de sterkte van je romp verbetert doet het nog meer. Probeer maar eens een plank uit. Je zult zien dat je hele lichaam mee doet met de oefening. Behalve je rug en buikspieren voel je dat je biceps, nek en schouderspieren ook op de proef worden gesteld.

Planking

Oudere vrouw aan het planken

Planken is dus een goede manier om je stabiliteit te trainen.

Hoe doe je een plank?

De basisvorm van een plank is om je ellebogen op de grond te zetten en je tenen. Je houdt je lichaam strak en recht. Voorkom dat je gaat hangen dus zorg dat je achterwerk ietsje hoger is dan de rest. Ook als je merkt dat je last van je onderrug krijgt hou je kont dat ietsje omhoog. In de bovenste foto kun je dat goed zien.

Je kunt een plank doen op je ellebogen (foto 1) of je kunt het doen met gestrekte armen (foto 2) Bovendien is er een zijplank waarbij je de schuine buikspieren traint.

Op de foto hieronder zie je daar een voorbeeld van. Begin je net dan kun je deze oefening ook doen met gebogen knieën. Dat maakt het iets makkelijker.

Het voordeel van planken boven het doen van situps is dat je behalve je spieren ook je stabiliteit traint. Het is geen ingewikkelde oefening en je kunt het elke dag gewoon in je huiskamer oefenen voor een goede core stabiliteit. Begin bijvoorbeeld met 3 x 30 seconden

Core verstevigen

Dus hoewel de plank in eerste instantie bedoelt is om je core te versterken traint het je hele lichaam en is het een perfecte oefening om minimaal een aantal keer per week te doen.

Check hier alle fitness posts.

Bron: Alprovi en Harvard Medical, lifehacks

Bewaren op Pinterest?

Sharing is caring!

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een comment achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.