Home Gezondheid Koffie vs thee – welke is beter voor je?

Koffie vs thee – welke is beter voor je?

door Simone
104 views
tea time at a cafe

Koffie vs thee – hoe zit dat nou eigenlijk?

Het is grappig als je erover nadenkt, maar de verschillen tussen koffie en thee worden al eeuwen lang beschreven. De een zegt dat koffie vreselijk slecht voor je is, de ander meent dat koffie en thee amper van elkaar verschillen. Maar hoe zit het nou eigenlijk?

De meeste mensen zullen hun dag beginnen met koffie of thee. Zit er nou echt voordeel in het drinken van koffie boven thee of in het drinken van thee boven koffie?

De vergelijking

Cafeïne zit zowel in koffie als in thee. Hoewel de cafeïne in thee vaak theïne wordt genoemd, is het in weze hetzelfde. Hoeveel er precies in zit varieert enorm afhankelijk van hoe lang je thee laat trekken, welke soort koffiezetmethode je gebruikt en het formaat van je drank. Logischerwijs zit er in een grote mok meer dan in een klein kopje (van dezelfde soort drank). De volgende cafeïne gehaltes zijn gemiddelden en gelden per 100 ml of 100 gram.

SoortMilligram cafeïne
Filterkoffie 70 mg
Instant koffie50 mg
Espresso koffie130 mg
Decaf2,5 mg
Zwarte thee30 mg
Groene thee15 mg
Cola gewoon10 mg
Ijsthee9 mg
Energiedrankje30 mg
Pure chocola40 mg
Melkchocola20 mg

Gezondheidsvoordelen

Koffie is een goede bron van een aantal antioxidanten welke een goede cognitieve functie ondersteunen en wellicht het verlies van het geheugen tegengaan. Bovendien bevat koffie een aantal ontstekingsremmende middelen en heeft voordelen voor het geheugen, lever, diabetes en metabool syndroom. Onderzoek toont ook aan dat vrouwen die twee tot drie koppen koffie per dag drinken minder lichaamsvet hebben dan onregelmatige koffiedrinkers.

Thee heeft vergelijkbare kwaliteiten maar is waarschijnlijk op sommige punten meer rustgevend dan koffie.

Hoewel beide dranken dus gezondheidsvoordelen opleveren kan een overdosis ook leiden tot hoge bloeddruk, nerveusheid, uitdroging, slapeloosheid en hoofdpijn. Om er maar een paar te noemen. In de strijd van koffie vs thee is er dus niet echt een uitsluitsel.

Koffie vs thee

Beide dranken tellen mee in je totale vochtopname van de dag, mits je uiteraard alsnog aanvult met voldoende water.

Aangeraden wordt om beneden de veilige hoeveelheid voor cafeïne te blijven. Dit is voor volwassenen 400 mg (ongeveer 4 koppen koffie) Bij extreem hoge doseringen is cafeïne zelfs giftig. Maar dan hebben we het wel over doseringen van 12.000 tot 16.000 mg cafeïne. Dat zijn zo’n 120 tot 160 kopjes koffie per dag…. Geen idee of er mensen zijn die zoveel koffie drinken. Lijkt me niet maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Cafeïne in het lichaam

Ondanks het feit dat cafeïne dus niet per definitie slecht voor je is, kun je er wel last van hebben. Bovendien heeft cafeïne de eigenschap dat je er meer van nodig hebt na verloop van tijd. Het blijft relatief lang in je bloed circuleren. Dat betekent dat die kop koffie die je om 1 uur ‘s middags drinkt, best de oorzaak kan zijn dat je ‘s avonds nog lang wakker ligt in bed. De moeite waard om uit te proberen of de koffie je wakker houdt of wat anders.

Vochtafdrijvend

Met name koffie wordt vaak gezien als vochtafdrijvend, maar dat is niet echt zo. Je verliest niet meer vocht maar het vocht verlaat je lichaam wel sneller doordat het de nieren stimuleert. Het feit dat je na een paar bakken koffie dus meer naar het toilet moet heeft daar mee te maken.

Bronnen: Voedingscentrum, Mindbodygreen,

Sharing is caring!

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een comment achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.